Catatan Popular

Isnin, 25 Julai 2011

BAHAYA ANTI MAZHAB...


Tiada keraguan bahawa Malaysia ialah sebuah Negara Islam yang berpandukan 
dasar Ahli Sunnah Wal-Jamaah. Aqidah, syariah dan akhlak ummah sentiasa 
dipelihara agar selari dengan prinsip-prinsip yang terkandung di dalam dasar 
tersebut. Di dalam memandu umat Islam agar sentiasa berada di landasan yang 
betul, para ulama Ahli Sunnah amat mementingkan pegangan terhadap disiplin ilmu.  
Dalam soal menjalankan ibadat, umat Islam telah sepakat bahawa al-Qur’an dan al
Sunnah tetap menjadi dua sumber utama syariat yang  wajib ditaati dan diamalkan. 
Kedua-duanya merupakan perlembagaan yang seharusnya menjadi pedoman dan 
rujukan oleh umat Islam di persada bumi ini. Fakta ini tidak mungkin dimungkiri oleh 
sesiapa pun kecuali yang kafir dan munafiq.

Pada asalnya setiap muslim wajib untuk mengambil hukum-hakam Allah SWT secara 
langsung daripada kedua sumber utama itu. Bagaimanapun realiti membuktikan 
tidak semua umat Islam mampu untuk mengeluarkan hukum-hakam secara langsung 
daripada al-Qur’an dan al-Sunnah. Ternyata hanya segelintir yang berkemampuan 
dan berkelayakan melakukannya seperti imam-imam mazhab yang empat. Imam 
Hanafi, Maliki, Syafi’i dan Hanbali. 
Para ulama Usul bersepakat bahawa orang yang berkemampuan mengistinbat 
hukum secara langsung daripada sumbernya, wajib berpegang dan mengamalkan 
hasil ijtihadnya. Mereka tidak dibenarkan sama sekali untuk mengambil hasil ijtihad 
ulama yang lain. Kewajipan beramal dengan hasil ijtihadnya itu mutlak sama ada ia 
menepati hakikat sebenar yang dikehendaki oleh Allah SWT mahupun tidak. Apa 
yang penting seseorang mujtahid itu telah benar-benar memerah segala 
keupayaannya untuk memahami nas-nas syara‘ berlandaskan metodologi ilmu yang 
ditetapkan.

Imam al-Ghazali mengatakan di dalam kitabnya al-Mustasfa: “Para ulama Usul 
bersepakat bahawa apabila seseorang sudah berijtihad dan telah memperoleh 
hukum berasaskan dugaannya (zann) yang kuat, maka dia tidak harus lagi bertaqlid 
kepada mujtahid lain yang menyalahi ijtihadnya. Dan dia tidak boleh beramal dengan 
ijtihad yang lain serta meninggalkan ijtihadnya sendiri”

Begitu juga pandangan ahli Usul yang lain seperti Ibn al-Humam. Beliau menyebut di 
dalam kitabnya al-Tahrir: “Seorang mujtahid apabila telah berijtihad dalam sesuatu 
hukum, maka ia dilarang untuk bertaqlid dalam hukum itu menurut kesepakatan 
ulama Usul”

Begitulah kedudukan seorang mujtahid terhadap hukum Allah SWT yang tertera di 
dalam al-Qur’an dan al-Sunnah. Tahap seseorang mujtahid sudah pasti tidak 
menyamai golongan yang tidak berkemampuan untuk berijtihad atau dipanggil 
sebagai golongan awam. Awam bermaksud berpengetahuan untuk mengamalkan
 hukum-hakam Islam yang tersedia namun tidak berkemampuan mengeluarkan 
sendiri setiap hukum dari sumbernya. Pengertian ini tidak sesekali bermaksud 
menafikan kewajipan beramal bagi orang yang tiada kemampuan berijtihad. Bagi 
golongan ini para ulama mewajibkan mereka mengikuti atau bertaqlid kepada 
mazhab. Bagaimanapun pandangan ini disanggah oleh golongan yang mengatakan 
haram berbuat demikian. 
Di sini berlaku perselisihan pandangan di kalangan umat Islam. Ia terbahagi kepada 
dua kumpulan besar:- 
Pertama: Segolongan ulama Usul yang berpendapat bahawa bermazhab itu haram. 
Umat Islam wajib mengikuti apa yang ada di dalam al-Qur’an dan al-Sunnah secara 
langsung tanpa perantaraan mazhab. Antara ulama yang berpendapat sedemikian 
ialah Khajandi, Nasiruddin al-Albani dan Ibn Hazm. 
Kedua: Majoriti ulama Usul yang berpendapat bahawa bermazhab bagi orang awam 
itu harus. Bahkan bagi orang awam yang benar-benar murni, bermazhab itu wajib. 
Cuma mereka berbeza pendapat, apakah mengikuti mazhab itu dalam erti kata taqlid 
atau iitiba‘...

GOLONGAN MENOLAK MAZHAB...

Bagi golongan pertama, bermazhab itu haram secara mutlak. Sesetengah mereka 
sehingga mendakwa pengikut mazhab empat itu kafir dan sesat. Pendapat ini 
terkandung di dalam risalah yang berjudul “Hal lilmuslim mulzamun bittiba’ mazhabin 
mu’ayyan minal mazahibul arba’ah”. Penulisnya ialah Muhammad Sultan al-Ma‘sum 
al-Khajandi al-Makki. Risalah tersebut dinukil oleh Dr. Said Ramadan al-Buti di dalam 
kitabnya berjudul “Alla Mazhabiyyah Akhtaru Bid’atin Tuhaddidu al-Syariat  alIslamiyyah” yang menyimpulkan bahawa pendapat al-Khajandi tersebut amat 
menyesatkan dan merbahaya.

Bagi al-Buti, beliau mendokong pendapat bermazhab itu harus. Bahkan bagi orang 
awam hukumnya wajib. Antara kenyataan al-Khajandi adalah, “Islam tidak lebih 
daripada kumpulan-kumpulan hukum yang dapat dihitung serta sedikit sekali dan 
boleh difahami oleh setiap orang Arab atau setiap muslim...dan sesungguhnya 
mazhab-mazhab itu tidak lebih daripada pendapat-pendapat ahli ilmu di dalam 
memahami sesuatu masalah. Bagi pendapat-pendapat ini, sama ada Allah mahupun 
RasulNya tidak mewajibkan kepada seseorang pun untuk mengikutinya”

Dapat difahami dari kenyataan di atas, al-Khajandi mahu mengatakan alasan 
ketidakperluan mazhab itu kerana ajaran Islam itu sedikit sekali dan sangat mudah 
serta sederhana sekali sehingga setiap orang mampu untuk memahaminya secara 
langsung daripada al-Qur’an dan al-Sunnah. Justeru itu tiada keperluan buat umat 
Islam untuk bermazhab dengan para mujtahid, kerana mereka sendiri dibenarkan 
untuk menggalinya dari al-Qur’an dan al-Sunnah.    
Kenyataan ini mirip dengan kenyataan seorang orientalis Jerman bernama Scacht 
yang terkenal sebagai seorang yang amat benci terhadap Islam. Dia pernah berkata,
“Sesungguhnya fiqh Islam yang disusun oleh para imam mazhab itu adalah karya 
hukum ciptaan otak yang istimewa yang disandarkan kepada Kitab dan Sunnah.

Khajandi juga mengatakan: “Barangsiapa berpegang dengan semua pendapat Abu 
Hanifah, Malik, Syafi’i, Ahmad atau yang lainnnya dan tidak berpegang dengan apa 
yang ada di dalam al-Kitab dan al-Sunnah, maka bererti dia telah menyalahi ijma‘ 
umat dan mengikuti jalan yang tidak ditempuh oleh orang mukmin”

Khajandi berkata lagi di tempat lain, “...ikut kepada mazhab termasuk perbuatan 
bid’ah, sesat dan kufur, kerana mengikut orang tersebut bererti menganggap imam
imam dan tokoh mazhab sebagai Tuhan selain Allah.

Begitu juga A. Hassan Bandung pernah mengungkapkan perkataan yang senada 
dengan huraian tersebut, beliau berkata, “Bermazhab sama maknanya dan 
maksudnya dengan bertaqlid. Kedua-dua itu dilarang oleh Allah, Rasul, Sahabat 
bahkan oleh imam-imam yang ditaqlidi”

Selanjutnya beliau mengatakan, “Keluar dari mazhab itu bukan haram, tetapi wajib. 
Masuk sesuatu mazhab itu bukan wajib tapi haram.


Kesemua kenyataan beliau ini didapati mengarah kepada  satu makna dan tujuan 
iaitu bermazhab adalah haram. Ibn Hazm turut berpendirian serupa dengan kedua 
ulama tersebut. Di dalam kitabnya al-Muhalla beliau menyebut, “Agama Islam yang 
wajib diikuti oleh setiap orang tidak boleh diambil  kecuali dari al-Qur’an dan alSunnah yang sahih”

“Seseorang muslim tidak boleh mengikuti (mujtahid) sama ada yang masih hidup 
mahupun yang telah meninggal dunia dan setiap orang mesti (wajib) berijtihad 
sesuai dengan kemampuannya”

Memahami realiti umat Islam yang wujud pada hari ini, pendapat golongan yang 
menolak mazhab sukar untuk diterima bahkan amat berbahaya terhadap kemurnian 
syariat Islam. Syariat Islam bakal dicemari dan dikotori kiranya ajaran yang tertera di 
dalam al-Qur’an dan al-Sunnah yang berbahasa Arab itu diistinbat dan digali oleh 
orang yang tidak berkeahlian sedikitpun. Fakta ini tidak boleh dimungkiri.  
Perlu diakui, majoriti umat Islam di dunia memiliki ilmu pengetahuan yang amat 
minimum dalam soal keagamaan. Walaupun umumnya berpendidikan tinggi, namun 
itu bukan pra-syarat untuk mengizinkan mereka memperlakukan apa sahaja 
terhadap nas-nas al-Qur’an dan al-Sunnah. Sebaliknya  pemahaman dan penelitian 
ke atas nas-nas syara‘ memerlukan penguasaan yang tinggi di dalam disiplin ilmu
ilmu Islam tertentu seperti Bahasa Arab, Usul Fiqh, Ulum al-Hadith, Usul al-Tafsir 
dan lain-lain. 

 Bayangkan dengan ketidakmampuan itu, mereka tetap dipaksakan berijtihad dan 
diharamkan mengikut mazhab. Bagaimana mungkin mereka dapat melaksanakan 
ajaran agama yang menjadi beban kewajipan ke atas setiap muslim. Dalam hal ini, 
al-Amudi berkata, “...orang yang tidak memiliki kemampuan berijtihad, bila terjadinya 
sesuatu masalah (hukum) maka baginya ada dua kemungkinan. Pertama: Dia tidak 
terkena kewajipan melakukan apa-apa sama sekali (tidak wajib beribadah), hal ini 
menyalahi ijma’. Kedua: Dia terkena kewajipan melakukan ibadah, (kalau demikian) 
bererti dia harus meneliti dalil-dalil yang menetapkan sesuatu hukum atau dia harus 
taqlid. Yang pertama jelas tidak mungkin.  Maka tiada kemungkinan lain selain taqlid 
dan itulah yang menjadi kewajipan dia di kala menemui  sesuatu masalah yang 
memerlukan istinbat hukum

GOLONGAN MENGHARUSKAN MAZHAB...

Manakala golongan kedua pula sepakat tentang keharusan mengikuti pendapat dan 
fatwa para imam mazhab. Mereka hanya berselisih pendapat dalam hal; apakah 
keharusan bermazhab itu dalam erti  taqlid atau  ittiba‘. Majoriti ulama Usul 
berpendapat bahawa umat Islam yang belum mencapai tahap mujtahid wajib 
bermazhab. Bagi mereka tiada perbezaan antara istilah taqlid dan  ittiba‘, kedua duanya
 memberi kesimpulan yang sama iaitu bermazhab.  Mereka juga tidak membezakan
antara orang awam yang murni dengan yang  berpengetahuan tetapi belum sampai ke
tingkatan mujtahid, kedua-duanya tetap dianggap awam.  
Kewajipan orang awam adalah bertanya kepada ahli ilmu iaitu mujtahid.
Apabila seseorang bertanya atau mengikuti seseorang mujtahid (mazhab) maka ia disebut bermazhab.
Dalam hal ini Ibn al-Subki dalam kitabnya Jam‘ul Jawami‘ mengatakan, “Selain mujtahid mutlak,
sama ada dia awam mahupun lainnya, wajib bertaqlid 
kepada mujtahid kerana berdasarkan ayat “hendaklah kamu bertanya jika kamu tidak mengetahui”

 Al-Amudi pula mengatakan, “Orang awam dan orang yang tidak memiliki keahlian 
berijtihad, walaupun dapat menghasilkan sebahagian ilmu yang mu’tabar dalam 
berijtihad, dia wajib mengikuti pendapat para mujtahid dan berpegang dengan fatwa
fatwanya,demikian menurut ahli tahqiq dari ulama usul”

Manakala Ibn al-Humam berkata, “Selain mujtahid mutlak, wajib bertaqlid walaupun 
dia sebagai mujtahid sebahagian (masalah fiqh) atau sebahagian ilmu, hal tersebut 
berdasarkan pendapat bahawa ijtihad boleh berlaku dalam sebahagian masalah 
sahaja.Khudhari Bek pula berpandangan, “Wajib atas orang awam meminta fatwa dan 
mengikuti para ulama” Dari kenyataan para ulama Usul tersebut, ternyata bahawa kewajipan bermazhab 
bagi selain mujtahid mutlak adalah wajib. Sama ada orang awam murni mahupun 
awam dalam erti belum sampai ke darjat mujtahid mutlak, walaupun dia mampu 
berijtihad dalam sebahagian masalah. Ini berdasarkan pendapat berijtihad itu boleh 
berlaku dalam sebahagian masalah fiqh. Menurut Ibn al-Humam pendapat ini adalah 
pendapat yang benar. Bagi pendapat yang mengatakan  ijtihad itu mesti pada 
keseluruhan masalah fiqh, maka kewajipan bermazhab bagi yang bukan mujtahid itu 
lebih mutlak lagi, kerana baginya tiada istilah ijtahid sebahagian, malah ijtihad mesti 
pada keseluruhan masalah fiqh. 
Demikian juga golongan ini tidak mensyaratkan keharusan mengetahui dalil atau 
dasar hukum yang menjadi sandaran pengambilan sesuatu hukum si mujtahid yang 
diikuti. Sementara itu golongan lain mewajibkan orang yang bermazhab itu 
mengetahui dalil-dalil yang dipakai si mujtahid yang  hendak diikuti. Ia diistilahkan 
sebagai ittiba‘ dan bukan taqlid (ikutan) semata-mata. 
Ittiba‘ bermaksud mengikuti pendapat seseorang mujtahid (mazhab) dengan 
mengetahui dasar hukum pendapatnya itu. Lebih jelas lagi erti ittiba‘ dan taqlid yang 
dimaksudkan ialah, “Taqlid itu bukan ittiba‘. Ittiba‘ ialah mengikuti seseorang kerana 
jelas dalilnya dan sah mazhabnya. Manakala taqlid ialah mengikuti seseorang dan 
mengambil pendapatnya tanpa mengetahui sumber pengambilannya serta menegah 
daripada mengikuti selainnya walaupun telah nyata bahawa yang diikutinya itu 
tersilap”

Kenyataan di atas menegaskan bahawa taqlid yang dilarang ialah mengikuti 
pendapat seseorang mujtahid dengan cara membabi buta. Iaitu menerima apa 
sahaja yang datang daripada mazhab walaupun dalilnya lemah. Ditambah pula 
dengan ketaksuban yang tinggi walaupun ternyata dalil pendapat yang lain lebih kuat 
dan kukuh...

BERPEGANG KEPADA SATU MAZHAB...

Al-Syaukani berkata, “Para ulama yang mengharuskan taqlid berselisih pendapat,
adakah wajib ke atas orang awam untuk berpegang kepada mazhab tertentu (satu 
mazhab sahaja)? Berkata segolongan: Wajib, Ilkia al-Hirasi memilih pendapat ini. 
Berkata yang lain: Tidak wajib, ia dikuatkan (tarjih) oleh Ibn Burhan dan al-Nawawi, ia 
adalah mazhab Hanbali. Mereka mengambil dalil dengan mengatakan bahawa 
Sahabat r.a.h. tidak memungkiri golongan awam untuk mengikuti sesetengah mereka 
pada sebahagian masalah dan sesetengah yang lain pada masalah yang lain. 
Golongan Salaf terdahulu juga bertaqlid kepada yang sesiapa yang dikehendaki 
mereka sebelum lahirnya mazhab-mazhab”

Wahbah al-Zuhaili telah membincangkan isu ini dengan membahagikan pandangan 
ulama Usul kepada tiga. Pendapat pertama mengatakan wajib beriltizam dengan 
mazhab tertentu dengan kepercayaan penuh bahawa ia adalah benar. Oleh itu wajib 
ia beramal berdasarkan apa yang ia percayai. Kebanyakan ulama Usul pula berpandangan
tidak wajib bertaqlid kepada mazhab tertentu dalam kesemua masalah dan peristiwa yang dihadapi.
Bahkan harus untuk mengikuti atau bertaqlid dengan mana-mana mujtahid mengikut kehendaknya. 
Walaupun dia seorang penganut kepada mazhab tertentu  seperti mazhab Abu 
Hanifah atau Syafi’i dan selain keduanya, tiada kewajipan untuk terus menerus 
mengikutinya. Malah harus baginya untuk berpindah dari mazhabnya ke mazhab 
yang lain. Bererti tiada kewajipan melainkan apa yang diwajibkan oleh Allah dan 
Rasul-Nya. Al-Zuhaili menyifatkan ini adalah pandangan yang paling  rajih di 
kalangan para ulama Usul. 
Pendapat ketiga yang dipelopori oleh al-Amidi dan al-Kamal ibn al-Humam pula 
memperincikan masalah ini seperti berikut; sekiranya seseorang itu sentiasa 
melazimi beramal bagi sesetengah masalah mengikut mazhab tertentu, maka tidak 
harus baginya untuk bertaqlid kepada yang lain dalam masalah tersebut. Manakala 
pada masalah lain yang tidak melibatkan keiltizaman dengan mazhab anutannya 
maka ia harus untuk mengikuti mazhab yang lain. Bererti, tidak wujud di dalam 
hukum syara‘ yang mewajibkan supaya hanya mengikuti apa  yang telah menjadi 
kelazimannya. Sebaliknya syara‘ mewajibkan supaya mengikuti para ulama tanpa 
perlu mengkhususkan ulama tertentu sahaja

Melalui perbahasan di atas, dapat diketahui bahawa bukan mudah untuk memahami 
dan mempraktikkan taqlid mazhab. Di sana ada syarat dan  permasalahannya. 
Persoalannya sejauhmanakah masyarakat awam pada hari ini khususnya di 
Malaysia, mampu mengamalkan taqlid kepada mazhab.  
Di dalam himpunan fatwa al-Azhar terdapat nukilan daripada kata-kata Ibn Amir Hajj 
yang menyebut, “...bahkan tidak sah bagi orang awam itu bermazhab walaupun dia 
tamazhab (menyandarkan dirinya dengan mazhab tertentu) kerana bermazhab itu 
berlaku sekurang-kurangnya kepada yang berkemampuan untuk  meneliti, 
mengeluarkan dalil dan mengkaji mazhab-mazhab mengikut keupayaannya. Atau 
sesiapa yang membaca kitab tentang perkara-perkara furu‘  sesuatu mazhab dan 
mengetahui fatwa dan pandangan imamnya. Adapun sesiapa yang tidak berkeahlian 
sedemikian, tetapi (mengaku dirinya) dengan mengatakan aku (mazhab) Hanafi, aku 
(mazhab) Syafi’i atau selainnya, ia tidak akan menjadi seperti itu hanya dengan 
ucapan semata-mata. Sebagaimana jika dia berkata aku ahli fiqh, ahli nahu atau 
penulis, dia tidak akan menjadi seperti itu hanya dengan ucapan...”

Berdasarkan pandangan ini, Syeikh Hasnain Muhammad Makhluf menyimpulkan ia 
menjadi alasan mengapa popular di kalangan ulama ungkapan, “al-‘ami la mazhaba 
lahu” bermakna “orang awam tiada mazhab baginya”. Lalu beliau menukilkan 
pendapat dari kitab al-Bahr di dalam bab ‘Qadha’ al-Fawait’ yang menyebut, “...dan 
sekiranya seorang awam tiada baginya mazhab tertentu, maka mazhabnya ialah 
fatwa muftinya, (malah) jika dia tidak meminta fatwa  sesiapa pun tetapi sesuai 
(amalannya itu) dengan mana-mana mazhab mujtahid, ia sudah memadai Kenyataan
di atas jelas menunjukkan bukan mudah untuk seseorang mengakui 
dirinya bermazhab. Sekurang-kurangnya seorang penganut mazhab itu mengetahui 
hukum-hakam furu‘ yang difatwakan menurut mazhab anutannya. Namun di 
peringkat orang awam, ramai di kalangan mereka sendiri tidak mampu untuk 
menguasai perkara ini. Kebanyakan awam hanya sekadar bertanya kepada manamana
guru yang dipercayainya setiap kali bertembung dengan masalah-masalah 
furu‘ tertentu di dalam kehidupannya.

Di dalam himpunan fatwa al-Azhar, Syeikh Hasnain Muhammad Makhluf meletakkan 
kaedah bermazhab bagi orang awam ialah, “mazhab al-‘ami fatwa muftihi al-ma‘ruf 
bil ‘ilmi wa al-‘adalah” bermaksud “mazhab bagi orang awam ialah fatwa muftinya 
(gurunya) yang dimaklumi dengan keilmuan dan kejujurannya”.  
Perbahasan ini sengaja dibentangkan di sini supaya golongan anti mazhab 
memahami dan akur bahawa mengikuti mazhab bukanlah mudah seperti yang 
disangka. Ia bukan taqlid membabi buta. Ia juga bukan  bererti sengaja 
membelakangkan al-Qur’an dan al-Sunnah kerana mendewakan imam dan mazhab. 
Sebaliknya ia adalah soal kemampuan dan keupayaan seseorang awam. Sekiranya 
soal bermazhab sendiri tidak mampu ditunaikan sepenuhnya oleh seorang awam, 
bagaimana mungkin golongan ini dibebankan pula dengan perintah supaya 
mengambil hukum secara langsung daripada al-Qur’an dan al-Sunnah? Mampukah 
mereka?  

MAMPUKAH BERAMAL TANPA MAZHAB...

Mutakhir ini wujud fenomena di kalangan muda-mudi yang ghairah untuk beramal 
hanya melalui pembacaan terus daripada al-Qur’an dan  al-Sunnah. Setiap hukum 
yang diketengahkan oleh kitab-kitab fiqh mazhab akan dipersoalkan dalil dan 
sumbernya. Fenomena ini membuatkan para ilmuan agama terpaksa memberi dua 
pendekatan jawapan. Sama ada menjawab berpandukan kitab fiqh mazhab atau 
terus membentangkan dalilnya daripada al-Qur’an dan al-Sunnah serta sumbersumber hukum yang lain.  
Di sini timbul persoalan, adakah golongan ini benar-benar ingin mengetahui dalil iaitu 
bagi memperkuatkan kefahamannya terhadap hukum? Atau, adakah mereka sudah 
mula meragui fiqh berlandaskan mazhab dan hanya mahu memahami hukum terus 
daripada sumbernya iaitu al-Qur’an dan al-Sunnah.  
Sekilas pandang, ia suatu perkembangan yang baik, kerana  ummah ingin belajar 
mengetahui dalil. Atau lebih tepat ingin terus belajar melalui al-Qur’an dan alSunnah.
Sememangnya tidak dapat diragukan bahawa kita  diwajibkan berpegang 
kepada kedua-duanya. Namun apa akan terjadi jika seseorang awam diberikan 
suatu manhaj yang tidak tahu digunakan. Manhaj tersebut ialah belajar secara 
‘langsung’ daripada al-Qur’an dan al-Sunnah!  
Sebagai seorang awam yang tidak mendalami agama secara rinci, tidak mendalami 
nas-nas syara‘ secara halus, bahkan tidak bertemu nas-nas syara‘ melainkan hanya 
dalam jumlah yang amat terbatas. Wajarkah orang seumpama ini mengatakan, itu 
tidak menepati al-Sunnah. Itu tiada dalam al-Qur’an. Itu hanya rekaan tradisi 
masyarakat Melayu. Itu hanya adat semata-mata. Itu bid’ah! Dan pelbagai lagi
telahan yang mungkin akan dibuat kerana berpandukan manhaj yang diajar oleh 
gurunya.

Bukankah suasana seperti ini boleh membawa mereka terjebak ke dalam 
pendustaan di atas nama Allah dan Rasul-Nya. Mungkin banyak nas-nas syara‘ yang 
boleh diistidlal terhadap sesuatu hukum syara‘, tetapi disebabkan kejahilannya 
tentang nas tersebut atau ketidakupayaannya dalam berijtihad dan memahami nas 
maka dia menafikan kewujudan sesuatu hukum. 
Oleh itu mengajak masyarakat untuk meninggalkan mazhab atas alasan kembali 
kepada al-Qur’an dan al-Sunnah adalah suatu usaha yang sia-sia. Mazhab 
seharusnya difahami sebagai sebuah disiplin ilmu (manhaj) untuk kita memahami alQur’an dan al-Sunnah.
Di Malaysia, kita berpegang kepada mazhab Syafi’i khususnya dalam bab ibadat dan
munakahat atau disebut juga fardhu ’ain. Namun dalam bidang-bidang lain seperti mu’amalat, jinayat,
kehakiman dan perundangan serta isu-isu kontemporari, jelas menunjukkan kerajaan dan umat Islam tidak terikat 
hanya kepada mazhab Syafi’i. Oleh itu tuduhan bahawa umat Islam di Malaysia 
mewajibkan berpegang kepada satu mazhab dalam kesemua  masalah adalah 
sesuatu yang keterlaluan.

Berpegang kepada mazhab Syafi’i dalam bab fardhu ’ain sepertimana yang 
diamalkan sekarang bukanlah bermakna kita menolak pandangan mazhab-mazhab 
lain. Pendirian ini dipegang hanyalah berdasarkan ketidakmampuan seseorang untuk 
beramal dalam ibadatnya. Sememangnya hukum asal berpegang kepada mazhab itu 
tidak wajib, namun bagi selain mujtahid, beramal dengan fatwa mujtahid (mazhab) 
adalah wajib memandangkan tiada lagi jalan lain untuk mengetahui hukum syara‘ 
melainkan dengan mengikuti mazhab.

Dalam hal yang sama, seseorang awam itu juga tidak mampu untuk melakukan tarjih
iaitu menilai pendapat atau dalil yang terkuat antara mazhab. Ketidakmampuan itu 
memerlukannya untuk berpegang kepada mazhab yang dianutinya sahaja. Dr. 
Muhammad Said Ramadhan al-Buti menegaskan seseorang yang mampu membuat 
tarjih di antara mazhab-mazhab itu, bermakna dia adalah seorang mujtahid dan 
keilmuannya sudah tentulah mengatasi keilmuan para mujtahid mazhab-mazhab 
terdahulu.  
Kesimpulannya, hanya dengan penguasaan disiplin ilmu yang tinggi sahaja, 
seseorang mampu untuk membuat pemilihan mana yang paling sahih dan paling 
benar antara mazhab-mazhab tersebut. Sekaligus perkara ini sudah tentu mustahil 
berlaku kepada golongan awam...

BID’AH DALAM MASALAH KHILAFIYYAH?

Segelintir pejuang anti mazhab menganggap dalam banyak perkara mengikuti 
mazhab boleh membawa kepada bid‘ah. Mereka beralasan dengan pelbagai hujjah. 
Antaranya terdapat pendapat-pendapat mazhab itu yang zahirnya menyalahi nasnas al-Qur’an dan al-Sunnah. Tidak disebut di dalam al-Qur’an dan al-Sunnah. 
Didiamkan oleh al-Qur’an dan al-Sunnah. Menyalahi hadith yang sahih. Menyalahi 
imam mazhab sendiri. Tidak dilaksanakan oleh ulama Salaf serta pelbagai lagi 
dakwaan yang lain. Kebanyakan isu-isu yang dibangkitkan oleh golongan ini pula lebih berkisar kepada 
permasalahan cabang fiqh. Namun hukuman ‘bid‘ah’ yang dijatuhkan oleh mereka ke 
atas masyarakat yang tidak menerima hujjah mereka menyebabkan isu yang kecil 
menjadi besar. Secara ringkasnya, dibentangkan beberapa isu yang dibangkitkan 
oleh golongan anti mazhab dari pelbagai sudut masalah fiqh serta jawapannya oleh 
penganut mazhab :-

a) Menafikan solat sunat ihram. Pandangan ini adalah amat bertentangan 
dengan pandangan jumhur ulama dalam mazhab Maliki, Syafi’i dan Hanbali 
yang mengatakan kesunatan solat sunat sebelum ihram berdalilkan zahir 
hadith Rasulullah SAW sebagaimana yang diriwayatkan dalam sahih alBukhari dan Muslim.  
b) Mendakwa anjing tidak najis tetapi hanya mazhab yang mengatakan ia najis. 
Ia berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh al-Bukhari yang menunjukkan 
bahawa anjing pernah kencing dan berjalan-jalan di dalam masjid. Ia dijawab 
bahawa hukum najis ke atas badan anjing diqiyaskan kepada kenajisan mulut 
anjing sebagaimana yang tersebut di dalam hadith sahih.  Qiyas aulawi ini 
digunapakai dalam mazhab Syafi’i dan Hanbali. Adapun hadith al-Bukhari 
yang mengatakan bahawa anjing pernah kencing dan berjalan di dalam 
masjid dijawab oleh Ibnu Hajar al-Asqalani sebagai hadith yang terbit sebelum 
daripada arahan supaya kawasan masjid dipelihara daripada najis dan 
kotoran.  
c) Mendakwa darah tidak najis tetapi hanya mazhab yang mengatakan ia najis. 
Ia berdasarkan hadith hasan riwayat Abu Daud yang dikatakan bahawa 
seorang sahabat yang berlumuran darah tetap terus menunaikan solatnya. 
Pandangan ini amat bercanggah dengan kesepakatan semua  mazhab 
berasaskan dalil al-Qur’an yang jelas bahawa darah itu haram dimakan. Imam 
al-Qurtubi ketika mentafsirkan ayat surah al-Baqarah ayat 173 mengatakan: 
“Ulama bersepakat bahawa darah itu haram dan najis, tidak dimakan dan 
tidak boleh dimanfaatkan”. Ibnu Taimiyyah juga mengatakan bahawa kaedah 
menyebut, kesucian dan kenajisan sesuatu adalah mengikut kepada 
kehalalan dan keharaman sesuatu makanan atau minuman. Namun begitu 
tidak dinafikan terdapat perbezaan pendapat ulama tentang jenis dan 
keadaan darah tertentu. Oleh itu setiap hukum tidak boleh dimutlakkan 
dengan hanya membaca satu dalil. 
d) Mengatakan bahawa air kencing binatang yang halal dimakan adalah suci 
berdasarkan hadith sahih, boleh dijadikan asal untuk diqiyaskan kepada 
masalah kesucian anjing. Ianya dijawab dengan menjelaskan bahawa 
walaupun hadith itu sahih tetapi istidlal terhadap hadith itu adalah berbezabeza mengikut pandangan ulama.
Menurut mazhab Syafi’i dan Hanafi, hadith yang mengatakan bahawa air kencing haiwan yang boleh  dimakan itu suci adalah hanya di dalam kes dharurat seperti untuk tujuan perubatan.  
e) Mendakwa waktu imsak sebagai sesuatu yang bercanggah dengan sunnah 
Rasulullah SAW, kerana ia melarang umat Islam makan dan minum sebelum 
masuknya waktu Subuh. Ia dijawab dengan mengatakan bahawa waktu imsak 
adalah suatu ijtihad oleh para ulama Syafi’iyyah berdasarkan hadith sahih 
bahawa jarak antara sahur Nabi SAW dan solat Subuh adalah lebih kurang 
bacaan 50 ayat. Melalui hadith ini para ulama mengatakan sunat kita berhenti 
makan dan minum 10 ke 15 minit sebelum masuknya waktu Subuh. 
Perbuatan imsak ini hanya dianggap sunat dan sesiapa yang mengatakan 
mazhab Syafi’i mengatakan ia wajib adalah suatu tohmahan dan tuduhan 
melulu. 
f) Menolak perkara-perkara yang membatalkan puasa berdasarkan fiqh mazhab 
kerana berdasarkan hadith sahih terdapat hanya lima sahaja perkara yang 
membatalkan puasa. Ia dijawab dengan mengatakan kaedah memahami 
hukum hanya berdasarkan zahir nas sahaja adalah merupakan kaedah dalam 
mazhab Ibnu Hazm al-Zahiri. Perkara-perkara yang membatalkan puasa ini 
dibincangkan oleh ulama mazhab menurut kaedah Usul al-Fiqh dan bukan 
sekadar melihat zahir nas. 
g) Mempertikaikan jawab lafaz-lafaz iqamah dan doa selepasnya. Ia dijawab 
bahawa lafaz iqamah dan doa selepasnya adalah pendapat jumhur ulama. 
Termasuk yang membenarkannya adalah fatwa Lajnah Tetap Bagi Kajian 
Ilmiah dan Fatwa Kerajaan Arab Suudi.  
h) Mempertikai bacaan basmalah secara kuat. Ia dijawab bahawa membaca 
basmalah dengan lafaz kuat atau perlahan adalah khilaf fiqhi di kalangan 
ulama. Bagi mazhab Syafi’i membaca basmalah secara kuat adalah sunat 
mua’kkad. 
i) Mempertikai perbuatan menyapu muka selepas salam. Ia dijawab dengan 
mengatakan perbuatan menyapu muka adalah sabit melalui hadith dha’if dan 
amat keterlaluan untuk menyifatkan pelakunya ahli bid’ah. 
j) Menolak talqin selepas pengkebumian. Ia dijawab dengan mengatakan 
amalan talqin adalah sunat berdasarkan mazhab Syafi’i dan Hanbali. Imam 
Nawawi mengatakan walaupun hadithnya dha’if namun ia disokong oleh 
hadith-hadith yang sahih dan berdasarkan keumuman ayat al-Qur’an yang 
memerintahkan manusia supaya sering ingat-mengingati. 
Masalah-masalah di atas adalah termasuk dalam perbincangan cabang fiqh. 
Perselisihan telah berlaku sejak sekian lama. Para ulama Usul mengatakan 
perselisihan cabang fiqh tidak sekali-kali boleh dianggap bid‘ah. ‘Allal al-Fasi 
mengatakan, “Dan tidak termasuk bid‘ah, fatwa-fatwa para ulama mujtahid, walaupun 
mereka mengeluarkan pandangan yang belum pernah didahului sebelumnya dengan 
syarat bersandarkan dalil-dalil syar‘i”

PENGAJARAN AL-BANNA DALAM MASALAH KHILAFIYYAH...

Al-Qaradawi ada menukilkan satu kisah yang pernah berlaku kepada al-Syahid Imam 
Hasan al-Banna, pengasas gerakan Ikhwan al-Muslimin di Mesir. Ia merupakan kisah yang cukup baik yang perlu dihayati oleh semua pendakwah yang mengakui mahu 
memperjuangkan Islam terutama dalam memastikan kesatuan umat Islam.  
Al-Banna mencatatkan dalam  Muzakkirat nya tentang kisah beliau menyampaikan 
kuliah agama ketika beliau masih berumur dua puluhan tahun. Beliau menyampaikan 
kuliah tersebut antara waktu Maghrib dan Isyak di satu sudut di sebuah masjid kecil. 
Setelah sekian waktu, kuliah tersebut telah mendapat perhatian dan para hadirin 
yang hadir telah bertambah. Termasuk juga yang hadir adalah di kalangan mereka 
yang menyimpan sikap dan pendirian lama dalam masalah khilaf dan suka 
membangkitkan api perdebatan. 
Sehingga pada suatu malam, al-Banna merasakan terdapat satu kelainan terhadap 
hadirin yang hadir. Seolah-olah terdapat perbezaan  kelompok di kalangan para 
pendengar termasuk tempat duduk mereka. Pada malam tersebut, belum sempat alBanna hendaklah memulakan kuliahnya, tiba-tiba beliau telah diajukan satu soalan. 
“Apakah pandangan ustaz tentang masalah tawassul? Maka al-Banna menjawab: 
“Wahai saudaraku, aku berpandangan engkau bukan bermaksud mahu bertanya 
tentang masalah ini sahaja, tetapi engkau juga mahu bertanya tentang selawat 
selepas azan, membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, lafaz siyadah Rasul dalam 
tasyahhud, bagaimana kedudukan ibu bapa Nabi SAW di akhirat, sampai atau tidak 
bacaan al-Qur’an kepada si mati, adakah perkumpulan-perkumpulan yang dibina 
oleh ahli tariqat itu maksiat atau qurbah”, dan pelbagai masalah lagi.  
Al-Banna sengaja menyenaraikan semua perkara-perkara khilaf tersebut yang telah 
menyalakan api fitnah sejak sekian lama sehingga membuatkan lelaki penyoal itu 
tersentak. Lalu lelaki itu menjawab: “Ya, aku mahukan jawapan atas kesemua soalan 
itu!” 
Lalu al-Banna menjawab: “Wahai saudaraku, aku bukanlah seorang alim, tetapi aku 
seorang guru bandar yang menghafaz sesetengah ayat al-Qur’an dan sesetengah 
hadith Nabi dan mengetahui beberapa hukum agama setelah merujuk kepada kitabkitab. Lalu aku menawarkan diri untuk mengajarkan ilmu  itu kepada orang ramai. 
Maka sekiranya engkau bertanya kepadaku soalan yang terkeluar daripada apa yang 
aku tahu maka engkau telah menyukarkan aku, sedangkan barangsiapa yang 
mengatakan aku tidak tahu dia juga telah berfatwa. Sekiranya engkau merasa puas 
dengan apa yang aku sampaikan, dan melihat padanya ada kebaikan, maka 
dengarilah ia. Sekiranya engkau ingin mengetahui lebih lanjut maka bertanyalah 
kepada para ulama yang pakar selainku. Mereka mampu memberi fatwa terhadap 
apa yang kamu mahu. Adapun aku, maka inilah kadar ilmuku, sesungguhnya Allah 
tidak memberatkan ke atas seseorang melainkan apa yang diusahakan”. 
Itulah jawapan al-Banna kepada lelaki tersebut dan lelaki itu pada hakikatnya tidak 
mendapat apa-apa jawapan daripada al-Banna. Namun dengan ucapan al-Banna itu 
para hadirin atau kebanyakan mereka merasa berpuas hati. Lalu dengan 
kesempatan yang ada al-Banna meneruskan ucapannya dengan berkata: “Wahai saudara-saudaraku, aku amat mengetahui bahawa saudara yang bertanya 
tadi, termasuk juga ramai di kalangan kalian, tidak bermaksud daripada soalan 
seumpama itu melainkan hanya ingin mengetahui, daripada kumpulan manakah 
pengajar baru ini? Adakah daripada kumpulan Syeikh Musa atau daripada kumpulan 
Syeikh Abdul Sami’?! Sesungguhnya pengetahuan ini tidak  memberikan apa-apa 
manfaat kepada kamu, sedangkan kamu telah menghabiskan masa dalam keadaan 
fitnah selama lapan tahun dan cukuplah sekadar itu. Kesemua masalah-masalah itu 
telah diperselisihkan oleh umat Islam sejak ratusan tahun  dan mereka masih terus 
berselisih pendapat sehingga ke hari ini, namun Allah SWT redha kepada kita untuk 
berkasih sayang dan bersatu padu serta membenci untuk kita berselisihan dan 
berpecah-belah. Maka aku ingin mengajak kamu semua berjanji dengan Allah SWT 
untuk meninggalkan semua perkara-perkara ini sekarang, dan bersungguh-sungguh 
untuk mempelajari asas-asas agama dan kaedah-kaedahnya, beramal dengan 
akhlaknya, kelebihan-kelebihannya yang umum dan petunjuk-petunjuknya yang 
disepakati. Dan mendirikan segala kewajipan dan sunat serta meninggalkan sikap 
memberat-beratkan dan terlalu rigid supaya hati menjadi suci. Dan supaya menjadi 
tujuan kita semua hanya untuk mengetahui kebenaran, bukan hanya kerana sekadar 
mahu memenangkan satu pandangan. Ketika itu, kita mempelajari kesemua ini 
bersama dalam keadaan kasih sayang, kepercayaan, kesatuan dan keikhlasan. Aku 
berharap kamu terimalah pandanganku ini dan agar ia menjadi perjanjian sesama 
kita untuk berbuat demikian”

PESANAN BUAT ANTI MAZHAB...

Pengajaran yang boleh diambil, usahlah diputuskan perkara-perkara khilaf itu 
dengan alasan ia muktamad berdasarkan Sunnah. Ia lebih dekat kepada Sunnah. Ia 
lebih rajih berdasarkan Sunnah. Ia memang benar, tetapi adakah seluruh umat boleh 
dipaksa untuk memahami perkara tersebut sedemikian rupa? 
Dr. Yusof al-Qaradawi mengatakan, “Dan banyak perkara yang mempengaruhi 
kefahaman manusia disebabkan akal mereka (yang beza-beza), situasi mereka, 
kecenderungan jiwa dan pemikiran mereka. Maka seorang yang tegas akan 
memahami nas tidak seperti seorang yang lembut memahami  nas. Oleh yang 
demikian, warisan Islam terkenal dengan syada’id (ketegasan) Ibn Umar dan rukhas 
(keringanan) Ibn Abbas. Yang mempunyai pandangan yang  luas akan memahami 
(nas) tidak seperti yang berakal sempit memahaminya...dan bagi Allah terdapat 
hikmah untuk Dia menjadikan nas ini menerima kepelbagaian pendapat”

Kemudian al-Qaradawi melanjutkan lagi pada bahagian lain, “adapun yang perlu 
dibantah secara sesungguhnya dan ditolak pembawanya, iaitu mereka yang menolak 
nas-nas syara’ yang muktamad dari sudut thubut (periwayatannya) dan dilalahnya 
(petunjuknya)” Inilah golongan yang kita perlu hadapi dengan sebenar-benarnya. Mereka ini perlu 
diisytiharkan ’perang’ kerana mereka menolak kewujudan syariat dalam Islam. Islam 
bagi mereka hanyalah satu agama tanpa syariat, tanpa  negara, tanpa sebarang 
keterikatan terhadap nas-nas. Yang ada cuma akal dan rasional semata-mata. Inilah 
sasaran para pendakwah yang sebenar, sekiranya mereka benar-benar mahu 
mengembalikan ummah kepada al-Qur’an dan al-Sunnah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan